Seznam předmětů studijního oboru Veterinářství
- Anatomická terminologie
- Kosti, struktura
- Kostra osová, mezidruhové rozdíly
- Kostra hrudní končetiny, mezidruhové rozdíly
- Kostra pánevní končetiny, mezidruhové rozdíly
- Spojení kostí, mezidruhové rozdíly
- Svaly, struktura
- Svaly hlavy, krku, mezidruhové rozdíly
- Svaly hřbetní, hrudní, břišní, mezidruhové rozdíly
- Svaly hrudní končetiny, mezidruhové rozdíly
- Pohybové funkce hrudní končetiny, mezidruhové rozdíly
- Svaly pánevní končetiny, mezidruhové rozdíly
- Živá hmota
- Nebuněčné organismy
- Buněčné organismy – prokaryontní buňka
- Stavba bakteriální buňky
- Tvar bakteriální buňky
- Význam a výživa bakteriální buňky
- Kultivace bakteriální buňky
- Stavba, výskyt a klasifikace buňky sinic
- Buněčné organismy – eukaryontní buňky
- Životní cyklus buněk
- Genetická informace a její exprese
- Diferenciace buněk
- Zoologický systém
- Úvod do obecné fyziologie
- Buňka
- Tkáň
- Kosti, svaly
- Krev
- Imunitní systém
- Kardiovaskulární systém, srdce
- Respirační systém
- Gastrointestinální systém
- Uropoetický systém
- Metodologie
- Klinické sledování, statistiky, závěry
Cílem předmětu Environmentální výchova je seznámit studenty s co nejširším pojetím často různících se přístupů reagujících na problémy v hledání koexistence mezi lidskou společností a přírodou. Jednotlivé oblasti jsou dávány do kontextu tak, aby studenti byli schopni získané informace poutavou formou předávat předškolním dětem a cíleně tak v dětech probouzet etickou dimenzi jejich chování k přírodě, budovat jejich hodnoty, postoje a pozitivní činnosti. Velký důraz je kladen na formu, jakou jsou informace o otázkách životního prostředí předávány dětem předškolního věku. Jedná se zejména o ilustrace, názorné ukázky, pohádky, příběhy a práci s dětskou fantazií. Velmi důležitá je i zpětná vazba dětí a jejich zapojení do činností.
- Ekonomický růst a ekonomický rozvoj (zdroje, faktory, hranice)
- Trvale udržitelný rozvoj
- Ukotvení ochrany přírody v legislativě České republiky
- Environmentální výchova a její složky
- Životní prostředí
- Obnovitelné a neobnovitelné zdroje
- Ochrana přírody
- Energie (šetření, alternativní zdroje), její čerpání a dopad na životní prostředí
- Odpadové hospodářství a alternatívní využití odpadů
- Změny klimatu v předindustriální a industriální době v kontextu lidské aktivity
- Ozonová díra, odlesňování, emise a další dopady lidské činnosti
- Individuální možnosti ochrany přírody
- Stav životního prostředí v globálním měřítku
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti tecpísemné i ústní, překlad
- Odborné tematické okruhy – veterinární péče, péče o zvířata, chov a výživa zvířat, druhy krmiv, dávkování, uchovávání krmiv, vybrané aspekty terapie zvířat
- Tematické okruhy – osobní údaje, rodina, přátelé, jídlo a pití, bydlení, každodenní život, komunikační situace (získávání a předávání informací, např. uvedení do společnosti, jednoduchý popis apod.), objednání jídla v restauraci, běžná konverzace s partnerem, volný čas
- Poznatky o zemích – vybrané poznatky všeobecného charakteru k poznání zemí příslušné jazykové oblasti
Cílem předmětu Základy biofyziky je, aby byl student schopen porozumět a vysvětlit biofyzikální principy a zákony, porozuměl principům nejdůležitějších přístrojů používaných ve veterinárním lékařství, osvojil si zásady bezpečného používání přístrojů mechanického, elektromagnetického i světelného charakteru, ionizujícího záření, byl schopen pochopit principy některých fyziologických procesů a jejich ovlivnění vnějšími fyzikálními podmínkami.
1. Úvod do lékařské biofyziky
• Biofyzikální pohled na strukturu hmoty
2. Biologické účinky ionizujícího záření
3. Termodynamické zákony a entropie
• Termodynamické procesy v živých organismech
4. Biofyzika biologických membrán
• Bioelektrické jevy
5. Biofyzika kardiovaskulárního systému
6. Biofyzika respiračního systému
7. Biofyzikální funkce smyslových receptorů
8. Účinky mechanických sil a akustických polí na živé systémy
9. Biologické účinky elektromagnetických polí a neionizujícího záření
10. Fyzikální principy lékařské techniky
11. Lékařství a technika
Předmět Anatomie zvířat II navazuje svým obsahem na předmět Anatomie zvířat I. Cílem předmětu Anatomie zvířat II je, aby byl student schopen rozpoznat a pojmenovat základní struktury gastrointestinálního traktu, dýchací soustavy, kardiovaskulárního systému, urogenitálního systému, pojmenovat anatomické struktury periferního i centrálního nervového systému, žláz s vnitřní sekrecí, smyslových orgánů, aplikovat získané znalosti na činnost aktivního i pasivního aparátu, vysvětlit interakci jednotlivých orgánů, aby uměl aplikovat teoretické znalosti při praktických cvičeních na anatomických preprátech a získal teoretické znalosti i praktické dovednosti pro studium preklinických i klinických oborů. V rámci cvičení bude student seznamován s anatomickými strukturami a názvoslovím na anatomických modelech. Dále bude k dispozici interaktivní vybavení pro lepší pochopení prostorových projekcí.
1. Gastrointestinální systém
• Topografie
2. Dýchací systém
3. Kardiovaskulární systém
• Srdce
• Tepenný a žilní systém
• Mízní systém
1. Urogenitální systém
• Topografie samčích a samičích orgánů
2. Nervový systém
• CNS
• Mozkové nervy
• Autonomní nervstvo
• Periferní nervstvo
• Smyslová ústrojí
3. Žlázy s vnitřní sekrecí
• Topografie
4. Kůže
• Kožní deriváty
5. Interakce orgánů a jednotlivých soustav
6. Propojení jednotlivých orgánových soustav s pasivní i aktivní složkou pohybové soustavy
Cílem předmětu Biochemie je, aby student získal znalosti k pochopení struktury biologicky významných látek – jednotlivých skupin, systémů a jejich vzájemné propojení v organismu, byl schopen vysvětlit chemické, fyzikálně-chemické a biochemické děje, obecné zákonitosti fyziologických dějů a aplikovat teoretické znalosti v laboratorní praxi.
1. Úvod do biochemie
• biologicky významné látky
• anorganické sloučeniny
• organické sloučeniny
• základy názvosloví a terminologie
2. Enzymy
• struktura
• mechanismy účinku
• aktivátory a inhibitory
• dělení a typy
3. Vitamíny
• rozdělení
• funkce
4. Hormony
• rozdělení
5. Mechanismy účinku
6. Metabolismus
• Katabolické reakce
• Anabolické reakce
7. Nukleové kyseliny
• dělení
• funkce
• poškození
• metabolismus-proteosyntéza
8. Lipidy
• Obecná charakteristika
• dělení
• metabolismus
9. Sacharidy
• Obecná charakteristika
• dělení
• metabolismus
10. Bílkoviny
• Obecná charakteristika
• dělení
• metabolismus
11. Biochemie svalů
• stavba
• funkce dělení
Předmět Fyziologie zvířat II svým obsahem navazuje na předmět Fyziologie zvířat I. Cílem předmětu Fyziologie zvířat II je prohloubení znalostí studenta potřebných k pochopení fungování těla zvířat – jednotlivých tkání, orgánů, systémů a rganismu jako celku. Student bude umět vysvětlit souvislosti a vztahy mezi chemickými, fyzikálními a biologickými faktory životních procesů, obecné zákonitosti fyziologických dějů, provádět práci se zvířetem, klinické sledování a aplikovat teoretické znalosti při praktickém vyšetřování funkcí orgánových systémů.
1. Nervový systém
• Základní stavební komponenty
• Základní funkční komponenty
• Základní funkce nervového systému
• Funkční stavy CNS
• Nervový systém a smyslové orgány
2. Endokrinní žlázy
• Struktura systému vnitřní sekrece
• Regulační faktory
• Jednotlivé endokrinní struktury
3. Chování
4. Vrozené faktory
5. Získané faktory
6. Fyziologie kůže
• Funkce
7. Kožní deriváty
8. Termoregulace
9. Regulace tělesné teploty
10. Hypertermie
11. Hypotermie
12. Reakce a adaptace nazátěž
• Stres
• Bolest
• Vědomí
1. Fyziologické odlišnosti při vývoji organismu a vlivy zevního prostředí na výkonnost
2. Metodologie
• Experiment, práce se zvířetem
• Klinické sledování, statistiky, závěry
Cílem předmětu Biomechanika je, aby byl student schopen porozumět a vysvětlit základní mechanické zákony a principy, syntetizovat tyto znalosti s vědomostmi získanými v biologických disciplínách a aplikovat získané poznatky na pohybový systém zvířete.
1. Základy biomechaniky
• Definice, význam, historie
• Kinematika
• Dynamika
• Energie
• Hybnost
2. Biologický základ biomechaniky
• Anatomické roviny asměry
• Segmentytěla
• Kinematický řetězec
• Hmotnost a těžiště segmentů
• Těžiště těla
• Moment setrvačnosti segmentů
3. Mechanické vlastnosti biomateriálů
• Mechanické vlastnosti kostní tkáně
• Mechanické vlastnosti chrupavky, šlach avazů
• Mechanické vlastnosti kosterního svalu
4. Biomechanika řídícího subsytému
• Vznik a šíření vzruchů
• Zatížení nervové tkáně
5. Biomechanika pohybu
• Osteokinematika
• Artrokinematika
• Myokinetika
• Modelové příklady
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti tecpísemné i ústní, překlad
- Odborné tematické okruhy – veterinární péče, péče o zvířata, chov a výživa zvířat, druhy krmiv, dávkování, uchovávání krmiv, vybrané aspekty terapie zvířat
- Tematické okruhy – osobní údaje, rodina, přátelé, jídlo a pití, bydlení, každodenní život, komunikační situace (získávání a předávání informací, např. uvedení do společnosti, jednoduchý popis apod.), objednání jídla v restauraci, běžná konverzace s partnerem, volný čas
- Poznatky o zemích – vybrané poznatky všeobecného charakteru k poznání zemí příslušné jazykové oblasti
- Základy fonetiky, fonologie a grafiky latiny
- Skloňování – podstatná jména, přídavná jména a číslovky
- Předložky, předpony a přípony
- Časování sloves
- Pravidla skladby
Odborné praxe studentů jsou integrální součástí studia. Spolu s teoretickou výukou tvoří základ přípravy studentů pro jejich povolání. Před započetím povinné praxe je však studenty náležitě připravit. Studenti se před začátkem odborné praxe teoreticky seznámí s jednotlivými pracovišti a prací, která je bude na těchto pracovištích čekat. Je nezbytné, aby studenti měli alespoň základní představu o většině situací, které je mohou při praxi potkat, aby byli schopni patřičně na tyto situace reagovat.
Seznámení studentů s typy pracovišť:
Vzdělávací sektor – VFU Brno
Státní sektor – SVS, VUVEL, USKVBL,
Soukromý sektor – veterinární pracoviště, útulky, záchranné stanice
Farmy
Cílem předmětu Histologie je, aby student uměl popsat a vysvětlit stavbu a funkci buňky, základní charakteristiky epitelové tkáně, základní princip a funkci pojivových tkání a strukturní charakteristiku svalové tkáně, mechanismus svalové kontrakce, stavbu a funkci nervové tkáně, byl schopen identifikovat základní typy tkání v histologických řezech a uměl aplikovat teoretické znalosti při provádění základních mikroskopických technik.
1. Základy mikroskopování
2. Cytologie
3. Tkáň
• Epitelová
• Pojivová
• Svalová
• Nervová
4. Embryologie
• Celkový vývoj zárodku
• Embryonální indukce
5. Mikroskopická anatomie
V tomto předmětu se studenti seznámí se základními principy výživy zvířat. Získají informace o složení krmiv a o odlišnostech v trávení jednotlivých druhů živočichů, které jim umožní pochopit systém krmení zvířat. Po absolvování tohoto předmětu se budou studenti orientovat ve způsobech chovu zvířat s ohledem na produkční intenzitu chovu a welfare.
1. Chemické složení krmiv
2. Klasifikace druhů krmiv
3. Krmná dávka, krmná norma
4. Metabolismus a trávení přežvýkavců
5. Metabolismus a trávení monogastrů
6. Metabolismus a trávení ptáků, plazů a ryb
Cílem předmětu Klinická propedeutika I je, aby byl student schopen odebírání a zápisu zdravotní dokumentace, zvládnout teoretické a metodologické poznatky vyšetřovacích metod, orientovat se v základních vyšetřovacích technikách zvířat, uměl aplikovat poznatky teorie při praktickém vyšetření zvířete a prakticky zvládat vyšetřovací metody u pacienta s patologickým stavem. Na tento předmět navazuje předmět Klinická propedeutika II. Základem předmětu je v rámci cvičení klinické, neinvazivní vyšetření zvířat, součástí cvičení je praktický nácvik těchto dovedností.
1. Základy ošetřovatelství
• Vyšetření základních životních funkcí
• Zdravotní dokumentace
2. Přístup k pacientovi
• Komunikace s majiteli
• Spolupráce s veterinárním lékařem
• Fixace zvířete
3. Základy klinického vyšetření
• Anamnéza
• Adspekce
• Palpace
• Auskultace
4. Všeobecné vyšetření zvířete
• Vyšetření celkového zdravotního stavu zvířete
• Vyšetření jednotlivých tělesných regionů
5. Preklinické metody vyšetření
6. Laboratorní vyšetření
• Odběry vzorků
• Screeningové laboratorní metody
7. Akutní a chronické onemocnění a vliv rehabilitace
Cílem předmětu Mikrobiologie a parazitologie je, aby byl student schopen porozumět a vysvětlit proces šíření nákazy a faktory ovlivňující přenos kontaktních nemocí, dále orientovat se v problematice původců infekčních a parazitárních onemocnění a uměl aplikovat teoretické znalosti při provádění základních mikroskopických technik.
1. Základní pojmy
• Pojmy mikrobiologie a parazitologie
• Morfologie mikrobů, fyziologie a patogenita mikrobů
• Morfologie parazitů, fyziologie a patogenita parazitů
2. Spolupráce s obory klinické medicíny
3. Mikrobiologické a parazitologické techniky
• Odběr vzorků pro mikrobiologické a parazitologické vyšetření
• Barvení
• Mikroskopické techniky
4. Speciální mikrobiologie
5. Klinická parazitologie
Cílem předmětu Odborná praxe I je seznámit studenty s pracovišti, jejich organizačními normami a s vnitřním řádem, s odborným prostředím, s existencí formálních i neformálních vztahů na pracovišti, s materiálním vybavením pracovišť, s praktickým zpracováním dokumentace ve veterinárních ordinacích a klinikách. Student získá odborné a praktické znalosti a dovednosti při spolupráci s ošetřovateli zvířat. Bude zapojen do chodu zařízení, bude se společně s ošetřovateli podílet na péči o zvířata, jejich krmení a prevenci zdravotních onemocnění. Současně se zapojí do systému zdravotní péče, která v daných zařízeních probíhá, ať už se jedná o diagnostické, případně léčebné postupy. Na tento předmět navazuje předmět Odborná praxe II.
1. Organizační struktura
2. Personální zabezpečení
3. Etika a management pracoviště
4. Materiálové vybavení a jeho využívání
5. Základní dokumentace
6. Spolupráce s ošetřovateli a zodpovědným personálem
7. Péče o zvíře, příprava krmení, ošetřování zvířat
Cílem předmětu Patologická fyziologie I je, aby se student orientoval v patologických poruchách jednotlivých systémů, byl schopen aplikovat teoretické poznatky o patologických procesech v souvislostech s klinickými metodami vyšetřování a teoretické znalosti při praktickém pitevním cvičení. Na tento předmět navazuje svým obsahem předmět Patologická fyziologie II. Cvičení z oboru patologická fyziologie se budou opírat o praktickou výuku pomocí přístrojového vybavení – mikroskop, fonendoskopy, burker. komůrky, ekg, holter, tlakoměr, eeg, dopler usg.
1.Onemocnění srdce, oběhu krve a lymfy
• Srdeční vady vrozené, získané
• Projevy oběhové nedostatečnosti
• Místní poruchy oběhu
2.Onemocnění dýchacího traktu
• Patologie horních cest dýchacích
• Změny vzdušnosti plic
• Patologie pleury
3.Onemocnění zažívacího traktu
• Patologie dutiny ústní, žaludku
• Patologie střev
• Získané změny polohy a průsvitu střeva
• Záněty jater, slinivka břišní
4.Patologie močového ústrojí
• Ledvinové kameny, záněty
• Urémie
5. Patologie pohlavního ústrojí
• Patologie mléčné žlázy
Cílem předmětu Patologická morfologie je, aby si student osvojil teoretické poznatky o patologické morfologii, orientoval se v patologických precesech probíhajících v organismu zvířete a byl schopen charakterizovat základní patologické změny. Cvičení z oboru patologická morfologie se bude opírat o histologická vyšetření patologických nálezů a preparáty budou zakonzervovány fixačními činidly. Živočišný materiál bude zakoupen jako běžné potraviny živočišného původu, a tak s nimi bude nakládáno. Odpad bude zlikvidován klasickou cestou.
1. Obecná patologie
• Definice oboru
• Význam
2. Metody patologie
• Makrometody
• Mikrometody
3. Nemoc
• Etiologie
• Patologie asymptomatologie
• Prevence
4. Regresivní změny
• Nekróza
• Atrofie
• Dystrofie
5. Progresivní změny
• Zánět
• Regenerace
• Reparace, hojení ran
6. Hypertrofie
7. Hyperplazie
8. Metaplazie
9. Dysplazie
• Tumory
• Pseudotumory
- Chov a výživa skotu, ovcí a koz
- Chov a výživa prasat
- Chov a výživa koní
- Chov a výživa drůbeže
- Chov a výživa volně žijící zvěře – základy myslivosti
- Chov a výživa společenských zvířat
- Chov a výživa zoo zvířat
- Patologie nervového systému
- Patologie oka
- Patologie kůže
- Patologie kosterního svalstva
- Onemocnění kosterního systému
- Pitva
- Zdravotní dokumentace
- Vyšetření jednotlivých tělesných regionů
- Význam a vývoj etologie jako samostatného vědního oboru
- Zdroje životních projevů, základní formy chování zvířat
- Metody etologických sledování a zpracovávání dat
- Ontogeneze chování zvířat
- Stres, netypické formy chování
- Genetika aspekty etologie
- Vlastní sledování a vypracování hodnocení chování zvířat
- Speciální etologie přežvýkavců
- Speciální etologie equidů
- Welfare a legislativa v ochraně zvířat
- Obecné zásady zoohygieny
- Asanace prostředí
- Speciální zoohygienická opatření
Předměty Cizí jazyk A I – VI – Angličtina jsou vyučovány v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Cílem předmětů je doplnit a prohloubit systém jazykového vzdělávání, rozvíjet znalosti a kompetence studenta v oblasti anglického jazyka získané na střední škole směrem k vyšší úrovni, získat jazykové a stylistické schopnosti a dovednosti a jim odpovídající komunikativní kompetence se zaměřením na odbornou veterinární tematiku a vytvořit předpoklady pro pohotové a bezproblémové používání jazyka při výkonu povolání, komunikaci s majiteli zvířat, spolupracovníky, pro práci s autentickými materiály ze zemí studovaného jazyka a pro další vzdělávání a růst ve zvoleném oboru. Hlavní prioritou předmětů je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. VOŠ rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích. Po absolvování předmětů student rozvine a upevní lexikální a frazeologické jednotky obecného jazyka, základní jazykové kompetence, především komunikaci a čtení s porozuměním, formy ústního projevu – diskuse, prezentace, upevní odbornou slovní zásobu z veterinární oblasti, bude komunikovat se zahraničním klientem (majitelem zvířat) a veterinárním personálem, bude formulovat jasně a srozumitelně své myšlenky, diskutovat, navrhovat a zdůvodňovat řešení, argumentovat, popíše nebo vysvětlí děj, budedodržovat jazykovou a stylistickou normu, pracovat efektivně s různými zdroji informací, orientovat se v anglicky psané dokumentaci, plynně konverzovat na témata z běžného, osobního i pracovního života, číst s porozuměním cizojazyčný odborný text a získávat z něj informace, zpracovávat písemnosti z oblasti běžného, osobního i pracovního života, racionálně se učit cizí jazyk, plánovat a koordinovat své učení, soustavně pracovat, logicky uvažovat, pěstovat jasné vyjadřování a objektivně posuzovat své výkony, umět přijímat oprávněnou kritiku svých nedostatků jako stimul pro své další zdokonalování a osobní růst.
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovnízásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti písemné i ústní, překlad
- Odborné tematické okruhy – komunikace s majiteli při léčbě zvířat, léčebné metody – odborná terminologie, popsání symptomů nemoci, komunikace s majitelem, vysvětlení léčebných postupů, práce s léčivy, příprava léčiv, medikace, vybrané aspekty léčby zvířat
- Tematické okruhy – každodenní život, způsob života, popsání denních aktivit, stravování, jazykové funkce – vyjádřit aktivity v minulosti, vyjádřit pocity a vlastní názor apod.
- Poznatky o zemích – vybrané poznatky všeobecného charakteru k poznání zemí příslušné jazykové oblasti
- Organizační struktura
- Personální zabezpečení
- Etika a management pracoviště
- Materiálové vybavení a jeho využívání
- Základní dokumentace
- Spolupráce s ošetřovateli a zodpovědným personálem
- Péče o zvíře, příprava krmení, ošetřování zvířat Rozsah: 8 týdnů/ letní období V případě že student již pracuje ve veterinárním zařízení (např. veterinární klinika, veterinární ordinace, farma, apod.), je možné si požádat o částečné uznání praxe. Posuzování žádostí je vždy individuální, je prováděno garantem veterinárních oborů a vychází z typu veterinárního zařízení a konkrétního pracovního zařazení studenta.
- Vnitřní nemoci krav
- Vnitřní nemoci malých přežvýkavců
- Vnitřní nemoci prasat
- Vnitřní nemoci drůbeže
- Velmi nebezpečné nákazy, nebezpečné nákazy a obecné principy při jejich zdolávání
- Zoonózy, systém ochrany veřejného zdraví
- Infekční nemoci skotu, ovcí a koz
- Infekční nemoci prasat
- Infekční nemoci drůbeže
- Infekční nemoci koní
- Infekční nemoci volně žijící zvěře
- Infekční nemoci hobby zvířat
- Klasifikace ošetřování zvířat – léčebné a preventivní zákroky
- Zákonné povinnosti při ošetřování zvířat
- Diagnostické metody
- Fixace zvířat
- Identifikace zvířat
- Vakcinace
- Antiparazitární léčba
- Základy prevence
- Základy imunologie
- Diagnostické metody v imunologii
- Vakcinace
- Vakcinační schémata
- Obecná farmakologie
- Speciální farmakologie
- Ochranné lhůty, farmakologie u potravinových zvířat, antibiotická politika
- Obecná veterinární toxikologie
- Speciální toxikologie
- Právní předpisy
- Zákon o veterinární péči
- Technologie a hygiena potravin živočišného původu
- Produkce a zpracování masa
- Produkce a zpracování vajec
- Produkce a zpracování mléka
Předměty Cizí jazyk A I – VI – Angličtina jsou vyučovány v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Cílem předmětů je doplnit a prohloubit systém jazykového vzdělávání, rozvíjet znalosti a kompetence studenta v oblasti anglického jazyka získané na střední škole směrem k vyšší úrovni, získat jazykové a stylistické schopnosti a dovednosti a jim odpovídající komunikativní kompetence se zaměřením na odbornou veterinární tematiku a vytvořit předpoklady pro pohotové a bezproblémové používání jazyka při výkonu povolání, komunikaci s majiteli zvířat, spolupracovníky, pro práci s autentickými materiály ze zemí studovaného jazyka a pro další vzdělávání a růst ve zvoleném oboru. Hlavní prioritou předmětů je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. VOŠ rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích. Po absolvování předmětů student rozvine a upevní lexikální a frazeologické jednotky obecného jazyka, základní jazykové kompetence, především komunikaci a čtení s porozuměním, formy ústního projevu – diskuse, prezentace, upevní odbornou slovní zásobu z veterinární oblasti, bude komunikovat se zahraničním klientem (majitelem zvířat) a veterinárním personálem, bude formulovat jasně a srozumitelně své myšlenky, diskutovat, navrhovat a zdůvodňovat řešení, argumentovat, popíše nebo vysvětlí děj, budedodržovat jazykovou a stylistickou normu, pracovat efektivně s různými zdroji informací, orientovat se v anglicky psané dokumentaci, plynně konverzovat na témata z běžného, osobního i pracovního života, číst s porozuměním cizojazyčný odborný text a získávat z něj informace, zpracovávat písemnosti z oblasti běžného, osobního i pracovního života, racionálně se učit cizí jazyk, plánovat a koordinovat své učení, soustavně pracovat, logicky uvažovat, pěstovat jasné vyjadřování a objektivně posuzovat své výkony, umět přijímat oprávněnou kritiku svých nedostatků jako stimul pro své další zdokonalování a osobní růst.
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti písemné i ústní, překlad
- Odborné tematické okruhy – dokumentace při terapii zvířat, léčebné metody, vyšetřování – odborná terminologie, vybrané aspekty léčby zvířat, ochrana veřejného zdraví
- Tematické okruhy- pracovní možnosti v zahraničí, nabídka pracovních míst, životopis, žádost o místo, přijímací pohovor, obchodní korespondence, typy dopisů
- Poznatky o zemích – vybrané poznatky všeobecného charakteru k poznání zemí příslušné jazykové oblasti
- Materiální vybavení pracoviště
- Elektronická dokumentace
- Manipulace se zvířetem s ohledem na klinický stav pacienta
- Spolupráce při vyšetřování, terapii, zákrocích a operaci zvířat
- Komunikace s majiteli zvířat Rozsah: 8 týdnů/ zimní období V případě že student již pracuje ve veterinárním zařízení (např. veterinární klinika, veterinární ordinace, farma, apod.), je možné si požádat o částečné uznání praxe. Posuzování žádostí je vždy individuální, je prováděno garantem veterinárních oborů a vychází z typu veterinárního zařízení a konkrétního pracovního zařazení studenta.
- Závěrečná práce jako projekt
- Metodika sběru dat a jejich vyhodnocení pomocí nástrojů MS Office
- Zásady vypracování absolventské práce, význam odborné literatury a vědeckých článků, typy dalších zdrojů
- Formální náležitosti absolventské práce
- Literatura a ostatní zdroje – citace, zpracování literatury dle normy
- Plagiátorství – dopad, možnosti kontroly, aktuální a významné kauzy
- Konzultace obsahové stránky práce
- Vnitřní nemoci koní
- Vnitřní nemoci psů a koček
- Vnitřní nemoci ptáků, plazů a drobných savců
- Odběry krve a infuzní terapie u zvířat
- Preventivní zákroky v chovech hospodářských zvířat
- Preventivní zákroky u koní
- Preventivní zákroky u zájmových zvířat
- Preventivní zákroky u zoo zvířat
- Porod, ztížený porod
- Péče o novorozená mláďata
- Obecné základy ortopedie zvířat
- Nemoci tvrdých tkání
- Nemoci měkkých tkání
- Léčebné fyzioterapeutické, rehabilitační metody v ortopedii tvrdých a měkkých tkání
- Obecné základy neurologie zvířat
- Vyšetřovací metody v neurologii, neurologický status
- Neurologický status, jeho typy a rozdělení
- Nejčastější neurologické onemocnění
- Předoperační vyšetření
- Metody anestezie
- Chirurgie velkých zvířat
- Chirurgie malých zvířat
- Základy chirurgie zvířat
- Chirurgická antisepse a asepse, sterilizace, příprava k operaci
- Příprava pacienta před chirurgickým zákrokem
- Obecná anesteziologie
- Lokální anestezie, inhalační anestezie
- Anestetické komplikace
- Monitoring pacienta
- Anesteziologie u zvířat
- Přístup k akutnímu pacientovi
- Plodnost a její hodnocení, faktory, které ovlivňují její realizaci
- Přirozená plemenitba
- Reprodukce u jednotlivých druhů zvířat
- Detekce říje, placentace, implantace, vývoj zárodku a plodu, diagnostika gravidity
- Porod, poporodní období
- Biotechnologie v reprodukci
- Management reprodukce
Předměty Cizí jazyk A I – VI – Angličtina jsou vyučovány v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Cílem předmětů je doplnit a prohloubit systém jazykového vzdělávání, rozvíjet znalosti a kompetence studenta v oblasti anglického jazyka získané na střední škole směrem k vyšší úrovni, získat jazykové a stylistické schopnosti a dovednosti a jim odpovídající komunikativní kompetence se zaměřením na odbornou veterinární tematiku a vytvořit předpoklady pro pohotové a bezproblémové používání jazyka při výkonu povolání, komunikaci s majiteli zvířat, spolupracovníky, pro práci s autentickými materiály ze zemí studovaného jazyka a pro další vzdělávání a růst ve zvoleném oboru. Hlavní prioritou předmětů je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. VOŠ rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích. Po absolvování předmětů student rozvine a upevní lexikální a frazeologické jednotky obecného jazyka, základní jazykové kompetence, především komunikaci a čtení s porozuměním, formy ústního projevu – diskuse, prezentace, upevní odbornou slovní zásobu z veterinární oblasti, bude komunikovat se zahraničním klientem (majitelem zvířat) a veterinárním personálem, bude formulovat jasně a srozumitelně své myšlenky, diskutovat, navrhovat a zdůvodňovat řešení, argumentovat, popíše nebo vysvětlí děj, bude dodržovat jazykovou a stylistickou normu, pracovat efektivně s různými zdroji informací, orientovat se v anglicky psané dokumentaci, plynně konverzovat na témata z běžného, osobního i pracovního života, číst s porozuměním cizojazyčný odborný text a získávat z něj informace, zpracovávat písemnosti z oblasti běžného, osobního i pracovního života, racionálně se učit cizí jazyk, plánovat a koordinovat své učení, soustavně pracovat, logicky uvažovat, pěstovat jasné vyjadřování a objektivně posuzovat své výkony, umět přijímat oprávněnou kritiku svých nedostatků jako stimul pro své další zdokonalování a osobní růst.
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti písemné i ústní, překlad
- Odborné tematické okruhy – veterinární kontrola, kontrola dodržování hygienických podmínek v chovech zvířat a na jatkách, prohlídka jatečních zvířat a masa, práce v laboratoři s výzkumným vzorkem
- Tematické okruhy -, hospodářství České republiky, masmédia, práce a nezaměstnanost, reklama
- Poznatky o zemích – vybrané poznatky všeobecného charakteru k poznání zemí příslušné jazykové oblasti
- Materiální vybavení pracoviště
- Chov zvířat
- Kontrola hygienických podmínek
- Veterinární kontrola
- Rozbor biologického materiálu – výzkumná práce v laboratoři Rozsah: 6 týdnů/ letní období V případě že student již pracuje ve veterinárním zařízení (např. veterinární klinika, veterinární ordinace, farma, apod.), je možné si požádat o částečné uznání praxe. Posuzování žádostí je vždy individuální, je prováděno garantem veterinárních oborů a vychází z typu veterinárního zařízení a konkrétního pracovního zařazení studenta.
- Zásady vypracování absolventské práce, význam odborné literatury a vědeckých článků, typy dalších zdrojů
- Formální náležitosti absolventské práce
- Literatura a ostatní zdroje – citace, zpracování literatury dle normy
- Plagiátorství – dopad, možnosti kontroly, aktuální a významné kauzy
- Konzultace obsahové stránky práce
- Příprava prezentace absolventské práce – způsoby prezentace, zobrazovací platformy
- Zásady prezentace absolventské práce
- Průběh absolutoria VOŠ, stres a zvládání stresových situací
- Zásady vystupování u absolutoria – tipy, triky
Předmět Mediální výchova a fake news studentům ukazuje, že svět médií není „hodnotově neutrální“ a pomáhá jim vytvořit si rozlišující, pozitivní, kritický a poučený vztah otevřenosti k masovým, korporátním, sociálním a zájmovým médiím současnosti. Poučený vztah k médiím předpokládá dobrou znalost rizik spojených s nevyhnutelným zkreslením, se kterým média pracují. Rozlišující a pozitivní vztah k vytváření médií je založen nejlépe na vlastní tvořivé zkušenosti s obtížemi produkce důvěryhodných a relevantních obsahů médií. Jádrem mediální výchovy je otázka, zda mohou média a informační technologie přinášet hodnotnější poznání, vydatnější komunikaci a lepší kvalitu života, a pokud ano, tak za jakých podmínek. Studenti jsou také seznámeni s podstatou významem sociálních médií, způsoben, jakým mohou sociální média ovlivňovat názory jednotlivců, ale i skupin, rizikem sociálních médií ve vztahu k ovlivňování veřejného mínění atd.
1. Fungování médií a jejich vliv na společnost.
2. Informace a jejich hodnocení / realita vs mediální sdělení.
3. Zpracování informace.
4. Kritická analýza/myšlení.
5. Fake News a alternativní média.
6. Bezpečnost na sociálních sítích a internetu obecně.
7. Reklama.
8. Orientace ve světě médií / druhy médií / mediální realita.
9. Tvorba mediálních sdělení / prezentace.
10. Možnost manipulace, obrana.
11. Sociální média – fenomén doby, vliv, regulace, cílové skupiny, šikana na sociálních sítích.
12. Komunikace / komunikační schopnosti.
13. Využití médií pro informace, zábavu, práci.
14. Čtenářská gramotnost / práce s textem.
- Úvod do předmětu, ergonomické zásady a ochrana zdraví, nácvik písmen DFJKůA
- Nácvik písmen LSUR
- Nácvik písmen IPQHG
- Nácvik písmena TÚM, levá klávesa Shift
- Nácvik znaménka . a písmena V, pravá klávesa Shift
- Nácvik písmen YC, znaku _
- Nácvik písmen NBX a klávesy Caps lock
- Nácvik písmen íčář
- Nácvik písmen éšěýž
- Nácvik psaní velkých a malých písmen s ˇ ´ ¨ a jiné znaky
- Vykřičník, otazník, dvojtečka, závorky, uvozovky
- Psaní číslic
- Základy projektového managementu – definice, kdy používat PM, projekt, program, portfolio, standardizace PM, certifikace.
- Projektový tým, role (odpovědnost, řízení), přístupy k řízení projektů (útvarové, autonomní, maticové, síťové), PM jako přístup řízení organizace.
- Fáze I – životní cyklus projektu, příprava před zahájením projektu (identifikace zainteresovaných stran a jejich řízení, strategie projektu, předprojektové analýzy a studie.
- Fáze II – zahájení projektu (stanovení kritérií pro hodnocení úspěchu), zakládací listina.
- Fáze III – řízení: projektu, rozsahu, času, nákladů, kvality, lidí, komunikace, rizik atd.
- Fáze IV – realizace (reporting, hodnocení).
- Fáze V – ukončení projektu (řádné, mimořádné, konce etap atd.).
- Agilní přístupy řízení projektu.
- Programový management a řízení portfolia.
- Soft skills projektového manažera I – vedení a motivace.
- Soft skills projektového manažera II – kreativní techniky, očekávání na výsledky.
- Soft skills projektového manažera III – stres, sebekontrola, vyjednávání a konflikty, prezentační schopnosti.
- Právní logika I – interpretace, argumentace.
- Právní logika II – výklad práva podle subjektů.
- Právní logika III – výklad práva podle metody a rozsahu.
- Pojem, podstata a funkce práva a dualismus práva.
- Základní systémové pojmy práva, prameny práva.
- Právní normy.
- Právní vztahy.
- Práce s právními předpisy, soudní judikaturou a základními právními informačními systémy.
- Práce s právním systémem ASPI a dalšími právními systémy.
- Práce na portálu justice.cz – obchodní rejstřík, insolvenční rejstřík a další.
- Webové portály s právní tématikou – nahlizenidokn.cz, živnostenský rejstřík, epravo.
- Právnické profese – úloha advokáta, soudce, státního zástupce, notáře soudního exekutora a dalších právnických profesí v systému práva.
- Základy právní argumentace – hraniční případy v právu (argumentace pro a proti) I.
- Základy právní argumentace – hraniční případy v právu (argumentace pro a proti) II.
- Základy právní argumentace – hraniční případy v právu (argumentace pro a proti) III.
- Úvod do hygieny a epidemiologie
- Význam ochrany veřejného zdraví
- Metody ochrany veřejného zdraví a jejich využití
VOŠ dbá na etický přístup k životu a vzdělání, podporuje a rozvíjí u studentů cit pro etiku, a to nejen v rámci teoretického vyučování, ale také účastí na mimoškolních akcích. Samotný předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, dotýká se i etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.
- Etika – vědní obor, základní pojmy, význam etiky v ošetřovatelské praxi.
- Etické kodexy a normy v práci sestry.
- Evropská charta práv a svobod, Úmluva o dětských právech.
- Úmluva o lidských právech a biomedicíně.
- Helsinská deklarace.
- Mezinárodní pravidla pro chování sestry z roku 1964.
- Etické normy v ošetřovatelském povolání.
- Základní úkoly sestry (ICN 1973).
- Práva pacientů, dětí.
- Specifická práva podle věku pacientů a specifických ošetřovatelských oblastí.
- Etické a morální aspekty v rozdílných kulturách respektování hodnot, tradic a náboženských přesvědčení, rovnost mužů a žen v kontextu kultur.
- Aktuální etické problémy v ošetřovatelském povolání, např. thanatologie, práva umírajícího dítěte a jeho rodiny, eutanázie, transplantologie a zákonná úprava v ČR, asistovaná reprodukce, interrupce, sterilizace, problematika obětí domácího násilí, CAN, právní úprava platná v ČR.
- Kvalita života a etický přístup k předčasně narozeným dětem, handicapovaným dětem.
Cílem předmětů Cizí jazyk B I – II – němčiny – je naučit studenty základy německé gramatiky a konverzace. Každé cvičení je zaměřeno na určité konverzační téma, v rámci kterého jsou studenti obeznámeni rovněž se základními prvky německé gramatiky. Studenti v rámci absolvování předmětů získají běžnou slovní zásobu potřebnou pro konverzaci jak v ústní, tak písemné podobě. Během studia mají možnost získat osvědčení o státní jazykové zkoušce z německého jazyka. VOŠ rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti písemné i ústní, překlad
- Tematické okruhy
Cílem předmětů Cizí jazyk B I – II – němčiny – je naučit studenty základy německé gramatiky a konverzace. Každé cvičení je zaměřeno na určité konverzační téma, v rámci kterého jsou studenti obeznámeni rovněž se základními prvky německé gramatiky. Studenti v rámci absolvování předmětů získají běžnou slovní zásobu potřebnou pro konverzaci jak v ústní, tak písemné podobě. Během studia mají možnost získat osvědčení o státní jazykové zkoušce z německého jazyka. VOŠ rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Jazykové prostředky – výslovnost, slovní zásoba, grafická podoba jazyka, pravopis, procvičování vybraných gramatických struktur
- Řečové dovednosti – poslech s porozuměním, čtení a práce s textem, produktivní řečové dovednosti písemné i ústní, překlad
- Tematické okruhy