Seznam předmětů studijního oboru
Předškolní a mimoškolní pedagogika
- Vymezení a předmět studia pedagogiky, základní pojmy obecné pedagogiky
- Klasifikace disciplín pedagogiky
- Dějiny pedagogiky a školství
- Systém výchovy a vychovávání, výchovně-vzdělávací soustava
- Speciální pedagogika
- Sociální pedagogika
- Pedagogika volného času
- Pedagogická psychologie
- Obecná didaktika – teorie a výzkum kurikula, teorie a výzkum výchovně vzdělávacího procesu (metody a formy práce, didaktické prostředky)
- Pedagogická evaluace
- Pedagogická diagnostika
- Vzdělávací politika ČR
- Předmět psychologie – vymezení, metody, cíle a začlenění do systému věd
- Historický vývoj psychologie a současné směry psychologie
- Výklad základních pojmů obecné psychologie – vědomí, nevědomí, psychika
- Psychologie jako empirická věda – metody a metodologie
- Úvod do teorie lidské psychiky
- Biologické aspekty lidské psychiky
- Sociokulturní aspekty lidské psychiky
- Psychické procesy I – vědomí, nevědomí, vnímání, imaginace
- Psychické procesy II – myšlení, řeč, paměť, učení
- Osobnost člověka – definice a součásti osobnosti, metody vedoucí k poznání a sebepoznání člověka
- Poruchy osobnosti, intervence, integrace osobnosti, sociální interakce
- Využití psychologie v pedagogických oborech
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Základní výtvarné pojmy
- Základní výtvarné techniky
- Dějiny výtvarného umění – pravěk, starověk
- Dějiny výtvarného umění – středověk, klasicismus, empír
- Klasifikace výtvarných činností
- Výtvarná výchova pro předškolní děti
- Výtvarné techniky
- Příprava výtvarné činnosti
- Základy pohybové aktivity
- Bezpečnost při pohybových aktivitách
- Specifika pohybové aktivit dětí předškolního věku
- Dějiny tělesné výchovy – starověk a antika
- Praktické pohybové aktivity
- Základy atletiky
- Míčové hry
- Gymnastika
- Míčové hry pro děti
- Gymnastika pro děti
- Definice dramatické výchovy
- Potřeba dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu
- Specifika dramatické výchovy pro děti předškolního věku
- Cíle dramatické výchovy
- Učivo dramatické výchovy
- Metody dramatické výchovy
- Techniky dramatické výchovy
- Předpoklady učitele dramatické výchovy
- Praktické činnosti
- Smyslová cvičení
- Teorie a empirie, obecné metody výzkumu
- Kvantitativní a kvalitativní výzkum
- Identifikace problému, výzkumné otázky, hypotézy
- Výběr výzkumného vzorku
- Techniky sběru dat
- Práce se sekundárními daty, zdroje dat
- Zpracování a vyhodnocení dat
- Interpretace výsledků výzkumu
- Správná formulace závěrů
- Prezentace závěrů, závěrečná zpráva
- Pojem zdraví a nemoc. Hodnocení zdraví a jeho problémy
- Bio-psycho-sociální přístup ke zdraví. Protektivní a rizikové faktory
- Psychologické a sociální důsledky onemocnění; postavení nemocného v rodině a ve společnosti
- Duševní onemocnění, závislosti. Psychiatrická péče
- Zdravotní problematika dětského věku
- Specifika některých onemocnění
- První pomoc u bezvědomí a resuscitace
- Systém zdravotní péče. Typy zdravotnických systémů
- Zdravotní politika ČR. Legislativa a dokumenty
- Přínosy dětské literatury
- Historie světové dětské literatury
- Historie české dětské literatury
- Knihy pro předškoláky
- Knihy pro mladší školní věk
- Knihy pro starší školní věk
- Bajky a poezie
- Próza
- Dobrodružná literatura
- Komiks
- Společensko-historická východiska MKV
- Legislativní východiska MKV
- Základní pojmy interkulturního vzdělávání
- MKV v mateřské škole
- MKV v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
- Význam MKV v mateřské škole
- Specifika MKV v mateřské škole
- MKV realizovaná pedagogickým projektem
- Osobnostní a sociální rozvoj dítěte ve vztahu k MKV
- Spolupráce v dětské skupině v MŠ
- Předškolní pedagogika a její specifika
- Základní pojmy a klasifikace předškolní pedagogiky
- Cíle předškolní výchovy a vzdělávání
- Předškolní pedagog, jeho komunikace s dětmi
- Dítě jako subjekt vzdělávání, vzdělávání dětí do 3 let
- Historický vývoj předškolního vzdělávání
- Předškolní vzdělávání v České republice
- Pedagogicko-didaktické koncepce předškolní pedagogiky
- Proměny cílů předškolní výchovy
- Inkluzivní vzdělávání
- Předmět studia sociální psychologie
- Historie sociální psychologie
- Sociální souvislosti lidského života
- Sociální prostředí
- Proces socializace – sociální učení a jeho druhy
- Socializace emocí a motivů, myšlení
- Socializace jedince
- Socializace dítěte
- Sociální komunikace – proces sociální komunikace, charakteristika verbální a nonverbální komunikace
- Sociální skupina – skupinová dynamika, sociální normy, role, pozice, status aj.
- Rodina – funkce a charakteristika rodiny, socializace, vztahy v rodině a důsledky jejich narušení. Působení malých sociálních skupin na člověka.
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Vývojové škály předmatematických představ – porovnávání, pojmy, vztahy (malý-velký, hodně-málo, menší-větší apod.), třídění, tvoření do skupin (podle druhu, barvy, velikosti, tvaru apod.), řazení (prvky podle velikosti, nejmenší-největší apod.), množství (počítání předmětů v dané skupině), tvary, pojmenování tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník)
- Potíže při osvojování předmatematických/matematických dovedností
- Co ovlivňuje úroveň předmatematických/matematických představ
- Metody a formy rozvoje předmatematických a matematických představ
- Didaktika utváření předmatematických a matematických představ u předškolních dětí
- Hry (tematické, konstruktivní, deskové, společenské), hádanky, rozpočitada, pohádky a nejčastěji využívané didaktické pomůcky
- Pohybové hry (labyrinty, překážkové dráhy, míčové hry)
- Tvorba vlastního sborníku matematických her
- Výtvarná dramatika
- Výtvarné činnosti pro děti
- Dějiny výtvarného umění – novověk
- Netradiční výtvarné činnosti
- Pokročilé výtvarné techniky
- Pořádání výstav, galerií
- Dějiny výtvarného umění – 20. století
- Výukové projekty výtvarné výchovy
- Praktické výtvarné činnosti
- Základy psychomotoriky
- Psychomotorické pomůcky
- Teorie kondičního cvičení dětí předškolního věku
- Dějiny tělesné výchovy – středověk
- Praktické pohybové aktivity
- Dechová cvičení
- Rozcvičení, protahování, regenerace
- Kondiční cvičení
- Rozcvičení pro děti
- Kondiční cvičení pro děti
- Principy dramatických her
- Aplikace dramatických her
- Ukázky dramatických her
- Praktické činnosti
- Dechová cvičení
- Hlasová cvičení
- Artikulace
- Frázování
- Rytmus
- Přízvuk
- Sociologie jako vědní disciplína. Člověk v sociálních vztazích
- Teorie sociálních skupin, sociálních institucí a organizací, parciálních sociálních procesů Místo individua v sociální struktuře společnosti
- Úvod do kulturní antropologie – základní pojmy a historie antropologického myšlení (směry a hlavní představitelé)
- Sociologické školy, směry, paradigmata
- Člověk jako člen společnosti a nositel kultury
- Příbuzenské systémy, manželství a rodina
- Kulturní ekologie, ekonomická antropologie
- Gender jako sociální konstrukce pohlaví
- Etnicita, rasismus a nacionalismus
- Náboženství, mýtus a rituál
- Definice logopedie
- Základní pojmy řečové komunikace
- Hlavní koncepce ve vývoji logopedie
- Vývoj české logopedie
- Jazyk, řeč, centrální nervová soustava
- Poruchy řečové komunikace
- Poruchy řečové komunikace dětí
- Logopedická diagnostika
- Logopedická terapie
- Organizace logopedické péče v ČR
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
- Organizace předškolního vzdělávání
- Metody práce s dětmi
- Hra jako základní prostředek vzdělávání dětí předškolního věku
- Spolupráce mateřské školy s rodinou
- Návaznost předškolního a základního vzdělávání
- Waldorfské mateřské školy
- Montessoriovské mateřské školy
- Daltonský plán a ostatní alternativní koncepce předškolního vzdělávání
- Sociální pedagogika jako vědní obor, předmět zkoumání, základní pojmy
- Sociální pedagogika v Evropě – vývoj, komparace
- Metody a formy sociální pedagogiky
- Cílové skupiny sociální pedagogiky
- Vliv prostředí na vývoj jedince, výchova jako součást socializace
- Působení médií na výchovný proces
- Profese sociálního pedagoga, škola z pohledu sociální pedagogiky
- Sociální a pedagogická komunikace
- Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám
- Agrese a šikana ve školním prostředí
- Předmět a principy studia vývojové psychologie, vztah k dalším vědám
- Základní pojmy a metodologie vývojové psychologie
- Historie vývojové psychologie
- Determinační teorie vývojové psychologie
- Charakteristika vývojových období člověka, biologické a psychosociální aspekty jednotlivých vývojových fází, vývojové krize
- Teorie psychického vývoje člověka
- Morální vývoj člověka, generační a mezigenerační vlivy
- Vývoj řeči a komunikace
- Vývoj myšlení
- Vývoj osobnosti
- MS Word 2016 – prostředí aplikace, práce s dokumenty; práce s textem, formátování textu, seznamy, vzhled stránky; hromadné formátování pomocí stylů; obsah, poznámky pod čarou a citace; revize a komentáře, tisk.
- MS Excel 2016 – prostředí aplikace, tabulky a buňky; práce s objekty; vzorce a funkce, propojení dat; grafy; řazení dat a filtrování; kontingenční tabulky a grafy.
- MS Outlook 2016 – základní nastavení účtu, vizitka, kontakty; nový email, odesílání, příjem, priority, přílohy; kalendář, vzdálený přístup pomocí smartphone
- MS PowerPoint 2016 – základní pravidla tvorby prezentace; vkládání textů, obrázků, tabulek a grafů (provázanost s MS Excel).
- Kyberbezpečnost – zálohování dat, heslování, šifrování (šifrovací programy), bezpečné odesílání dat.
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Složky živé a neživé přírody
- Voda
- Vzduch
- Horniny a nerosty
- Sluneční soustava
- Střídání ročních období
- Podnebí a klima, počasí
- Rostliny
- Živočichové
- Houby
- Práce s mapou ČR a světa – povrch, vodstvo, města
- Didaktika nauky o přírodě – vytvoření zásobníku aktivit k jednotlivým tématům
- Základní hudební pojmy
- Hudební názvosloví a notopis
- Dějiny hudby – středověká hudba
- Klasifikace hudebních činností
- Hlasová výchova
- Hudebně pohybové činnosti
- Dějiny hudby – renesance, baroko, klasicismus, romantismus
- Nauka o hudebních nástrojích
- Praktické hudební činnosti
- Teorie zdravotního cvičení
- Specifika zdravotního cvičení dětí předškolního věku
- Zdravotní cvičení dětí s pohybovým omezením
- Dějiny tělesné výchovy – 17. až 20. století
- Praktické pohybové aktivity
- Zdravotní cvičení
- Zdravotní cvičení pro děti předškolního věku
- Koordinační cvičení
- Koordinační cviky vhodné pro děti
- Cvičení pro děti s pohybovým omezením
- Dramatické činnosti
- Klasifikace dramatických děl
- Zásady tvorby dramatických děl
- Scénáře
- Libreta
- Muzikály
- Praktické činnosti
- Hudba a zpěv v dramatické výchově
- Hudba a zpěv v dramatické výchově pro děti
- Dramatická výchova a sociální učení
- Růst a vývoj dítěte
- Výživa dítěte
- Pohybová a cévní soustava
- Trávící a dýchací soustava
- Soustava močová a pohlavní
- Nervová soustava
- Vrozené vývojové vady
- Nemoci dýchací soustavy
- Poruchy imunity
- Alergie
- Vymezení volného času
- Historický pohled na volný čas
- Úvod do pedagogiky volného času
- Bezpečnostní zásady při volnočasových aktivitách
- Teorie hry – znaky a přínosy hry
- Terapeutické možnosti hry, role pedagoga při hře
- Klasifikace her dle účelu (aktivizující, seznamovací, pohybové…)
- Plánování a příprava volnočasových aktivit
- Plánování a příprava školy v přírodě
- Mimoškolní vzdělávání v České republice
- Inkluzivní vzdělávání – vývoj, srovnání se zahraničím
- Vymezení pojmů v inkluzivním vzdělávání
- Inkluzivní vzdělávání v systému vzdělávání
- Specifika inkluzivního prostředí v procesu vzdělávání
- Vymezení speciálních vzdělávacích potřeb
- Podmínky pro realizaci vzdělávání
- Podpůrná opatření, kompetence učitelů
- Inkluzivně orientovaná diagnostika a poradenství
- Strategie hodnocení v inkluzivním vzdělávání
- Styly učení, strategie individuální podpory
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Ekonomický růst a ekonomický rozvoj (zdroje, faktory, hranice) – ilustrace, příběhy
- Trvale udržitelný rozvoj – ilustrace, příběhy
- Ukotvení ochrany přírody v legislativě České republiky
- Environmentální výchova a její složky
- Environmentální výchova v rámci systému vzdělávání
- Životní prostředí – ilustrace, příběhy
- Obnovitelné a neobnovitelné zdroje – ilustrace, příběhy
- Ochrana přírody, chráněné oblasti a druhy (ochránci přírody vs. lesníci)
- Energie (šetření, alternativní zdroje), její čerpání a dopad na životní prostředí – ilustrace, příběhy
- Odpadové hospodářství a alternatívní využití odpadů – ilustrace, příběhy
- Změny klimatu v předindustriální a industriální době v kontextu lidské aktivity
- Ozonová díra, odlesňování, emise a další dopady lidské činnosti
- Individuální možnosti ochrany přírody
- Stav životního prostředí v globálním měřítku
- Školský management – úvod do problematiky
- Legislativní rámec – zákonné normy, vyhlášky, nařízení
- Struktura a řízení školství – MŠMT, školský rejstřík, krajský úřad atd., soukromá školská zařízení
- Strategické záměry, vzdělávací plány – Dlouhodobý záměr ČR, Dlouhodobý záměr kraje, RVP, ŠVP
- Management školy – systém vnitřního řízení školy, právní subjektivita
- GDPR – ochrana osobních údajů
- Řízení školy – rozhodování a plánování
- Kontrola a hodnocení školy, třídy, pedagogů – systém vnitřního hodnocení
- Hudební činnost v předškolním vzdělávání
- Hudební poslech
- Dějiny hudby – do 20. století
- Instrumentální hra
- Hudebně pohybová výchova
- Dětské lidové taneční hry
- Dějiny hudby – 20. století
- Hra na rytmické a melodické nástroje
- Praktické hudební činnosti
- Základní taneční kroky
- Taneční tvorba pro děti
- Význam pohybu v životě dítěte
- Dějiny tělesné výchovy – tělovýchova v českých zemích
- Praktické pohybové aktivity
- Hry podporující socializaci dítěte
- Hry podporující jemnou motoriku dítěte
- Tanec
- Tanec pro děti
- Netradiční sportovní a pohybové hry
- Historie dramatické výchovy
- Loutkové divadlo
- Historie a význam loutkového divadla
- Historie a význam loutkového divadla v českých zemích
- Výroba loutek
- Praktické činnosti
- Pantomima
- Balet
- Tanec
- Pantomima, balet a tanec pro děti
- Legislativa ČR
- Krizová psychologie dětí
- Anatomie dětí
- Hygiena a epidemiologie
- Integrovaný záchranný systém
- Základy záchrany tonoucího
- Krvácení a zlomeniny
- Popáleniny a omrzliny
- Kardiopulmonální resuscitace dospívajících a dospělých
- Kardiopulmonální resuscitace kojenců a dětí
- Co je to inteligence, jak se měří, co je to nadání
- Stereotypy o nadaných dětech, skupiny nadaných dětí
- Hlavní charakteristiky nadaných dětí – dle různých věkových kategorií
- Hlavní potřeby nadaných dětí a na co si dát pozor
- Identifikace nadaných dětí v kolektivu
- Nadané děti a přístup k jejich vzdělávání
- Nadané děti a rozvoj jejich schopností
- Sociální znevýhodnění a sociální vyloučení
- Rodina a její vliv na vývoj dítěte
- Vliv sociálního znevýhodnění na vzdělávání žáků
- Podpůrná opatření poskytovaná žákům se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání
- Strategie a programy podporující rozvoj dětí se sociálním znevýhodněním
- Sociální prostředí a poruchy chování
- Integrace žáků se znevýhodněním jako prevence narušení jejich sociálního chování
- Systém preventivně výchovného poradenství
- Spolupráce školy a rodiny
- Kompetence učitele ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Pojem a předmět rodinného práva, místo rodinného práva v systému práva, specifika rodinně právních vztahů, ústavněprávní aspekty rodinného práva
- Vznik manželství
- Vztahy mezi manžely. Vyživovací povinnost mezi manžely
- Zánik manželství a jeho následky I
- Zánik manželství a jeho následky II
- Registrované partnerství a nesezdané soužití
- Vztahy mezi rodiči a dětmi – obecná charakteristika, určování a popírání rodičovství
- Rodičovská odpovědnost, jméno a příjmení dítěte
- Vyživovací povinnost mezi příbuznými I
- Vyživovací povinnost mezi příbuznými II
- Náhradní rodinná výchova, poručenství
- Sociálně-právní ochrana dětí, opatrovnictví
- Procesní úprava
- Evropské aspekty rodinného práva. Harmonizace rodinného práva v Evropě
- Profesní komunikace, komunikace s klientem
- Profesionální zásady při komunikaci s rodiči
- Komunikace s dítětem
- Proces komunikace, komunikační schéma
- Verbální komunikace, druhy verbální komunikace, pocitová kontrola
- Neverbální komunikace, druhy neverbální komunikace
- Chování při výkonu povolání
- Komunikační strategie při řešení konfliktů
- Efektivní komunikace
- Kultura písemného projevu
- Technické prostředky v profesní komunikaci
- Chyby při komunikaci
- Nácvik komunikačních situací
- Závěrečná práce jako projekt
- Metodika sběru dat a jejich vyhodnocení pomocí nástrojů MS Office
- Zásady vypracování absolventské práce, význam odborné literatury a vědeckých článků, typy dalších zdrojů
- Formální náležitosti absolventské práce
- Literatura a ostatní zdroje – citace, zpracování literatury dle normy
- Plagiátorství – dopad, možnosti kontroly, aktuální a významné kauzy
- Konzultace obsahové stránky práce
Modul Práce s mimořádně nadanými dětmi navazuje na výukový modul Práce s mimořádně nadanými dětmi I. Studenti budou seznámeni s činností Pedagogicko-psychologických poraden a se specifikami práce pedagoga při péči o nadané děti a žáky. Dále budou studenti seznámeni s metodami práce v pracovišti CEMNAS, které se věnuje dětem, žákům a studentům, kteří potřebují z různých důvodů podpořit. Absolventi budou schopni samostatně utvořit individuální vzdělávací plán pro mimořádně nadané dítě tak, aby plán zohledňoval specifické potřeby dítěte a dále rozvíjel oblast jeho mimořádného nadání.
- Nadaní žáci v českém vzdělávacím systému
- Jaký systém vzdělávání je vhodný pro nadané děti
- Využití psychologie při poradenské práci s mimořádně nadanými dětmi
- Pedagogicko-psychologické poradny a jejich činnost
- Role a postavení pedagoga při péči o nadané děti
- Co nadané dítě potřebuje, stanovení výchovných cílů
- Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro mimořádně nadané děti
- Činnost školského zařízení
- Role a postavení pedagoga při péči o děti s postižením
- Druhy postižení
- Práce s dítětem s autismem
- Práce se zrakově postiženým dítětem
- Práce se sluchově postiženým dítětem
- Práce s duševně postiženým dítětem
- Práce s tělesně postiženým dítětem
- Práce s mentálně postiženým dítětem
- Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro dítě s postižením
Modul Cizí jazyk A – Angličtina je vyučován v šesti po sobě jdoucích obdobích (první až třetí ročník). Hlavní prioritou modulu je zaměření na praktický jazyk, a to zejména na mluvený projev, jeho srozumitelnost a plynulost, schopnost reagovat v běžných situacích v soukromém i profesním životě. Cílem výuky je zdokonalit výslovnost, porozumění psanému textu i mluvenému projevu, slovní zásobu a gramatickou vybavenost studenta, a to na úroveň, která mu/jí zajistí nejlepší možné uplatnění v praxi. V hodinách cizího jazyka je důraz kladen na praktické dovednosti studentů (psaní životopisu, motivačního dopisu, využití ‚soft skills‘ v profesním životě apod.), stejně tak jako i na schopnost studentů vytvářet prezentace v anglickém jazyce, které jsou zaměřené na témata související s odbornou tématikou probíranou v hodinách cizího jazyka. Studenti jsou v rámci výuky děleni do skupin, ve kterých se pomocí simulovaných konverzací (tj. “role-play”) učí reagovat na běžné životní situace. Studenti na základě probírané problematiky řeší případové studie, při nichž společně řeší reálné problémy pomocí kompromisů a dohod. Při řešení problémů jsou simulovány běžné situace, což jim do značné míry může v budoucnu usnadnit vstup na trh práce. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Communication – communication, what is the main goal of communication; three main types of communication, examples of the individual types; verbal, non-verbal (body language, gestures, mimics) and paraverbal communication
Language skills: word order in affirmative sentences, negatives and questions (SVOMPT); Present Simple; pronouns and possessive adjectives
Vocabulary skills: family members; common verb phrases, spelling and numbers; describing people: appearance and personality; daily activities
Presentation skills: Structuring a presentation, guide and tips
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 1
- Formal Writing – differences in formal and informal format; how and when do we use both formats; features and examples of formal and informal language, follow-up letters and emails
Language skills: gerunds; Present Continuous; prepositions of place; verbs + prepositions
Vocabulary skills: clothes, footwear, accessories and jewellery; parts of the body; ordinal numbers
Presentation skills: Personal Information, Family and Home, Friends
Professional skills: Nursery rhymes 1
- Getting through on the Phone – making and receiving calls, checking information; dealing with communication problems on the phone; exchanging personal information, saying numbers, swapping email addresses on the phone, spelling, international spelling alphabet, leaving voicemails
Language skills: will / won’t – predictions, decisions, offers, promises; quantifiers, too, not enough; adverbs; object pronouns
Vocabulary skills: health and the body; opposite verbs; verb + back; shops and shopping; feelings and emotions
Presentation skills: Communication, Getting through on the Phone
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 2
- Curriculum Vitae and Cover Letter – CV, writing a CV, video CV; what information should and should not be included in a CV; writing a cover letter; what information should and should not be included in a cover letter
Language skills: be going to (plans and predictions); Present Continuous for future arrangements; countable and uncountable nouns; many, few vs. much, little
Vocabulary skills: transport; travelling by plane, bus, train; airports, arrangements and meetings; restaurant problems
Presentation skills: Curriculum Vitae and Cover Letter
Professional skills: Nursery rhymes 2
- Job applications, job interviews – preparing for a job interview; common interview questions; ˈdos and don’tsˈ before and during the interview; identifying your strenghts and weaknesses; how to present yourself in an interview, communication skills; soft skills x hard skills
Language skills: Past Simple: regular and irregular verbs; prepositions of time and place: at, in, on; irregular plurals; articles; have got
Vocabulary skills: holiday, weather and seasons
Presentation skills: Job Interview
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 3
- Parent-Teacher Interaction – teacher’s communication with parents; communicating positive and negative information; systems of communicating information, parent meetings
Language skills: Present Perfect; something, anything, nothing; adjectives ending in -ed and -ing; one instead of a noun; to be able to
Vocabulary skills: housework; fashion and shopping; shapes and measures; materials
Presentation skills: Parent-Teacher Interaction
Professional skills: Nursery rhymes 3
- Free-time Activities – types and forms of organized free-time activities; different areas of individual’s interest – sport, art, outdoor activities; learning English in pre-school age
Language skills: comparative adjectives and adverbs; as … as; superlatives (+ ever + Present Perfect); irregular comparatives and superlatives; to get + adjective; to make sb./sth. + adjective; such a/an + adjective + noun; make sb./sth. + noun
Vocabulary skills: time expressions; describing a town or city; expressing thoughts
Presentation skills: Free-time Activities, Hobbies and Entertainment
Professional skills: Pronunciation of basic phonemes 4
- Teacher-Student Relationship – who is a teacher and who is a student? – definitions; how to build a good teacher-student relationship; creating safe and secure environment for students; treating students with respect
Language skills: uses of the infinitive with to; verbs + infinitive: try to, forget to, etc.; possessive pronouns; capital letters; short answers
Vocabulary skills: behaviour; instructions and advice; How to …; appearance
Presentation skills: Personality and Character, Teacher-Student Relationship
Professional skills: Nursery rhymes 4
- Holidays and Celebrations – main holidays in the world – Easter, Christmas, New Year’s Day and Eve; differences in celebrating main holidays in the Czech Republic and the English-speaking countries; Halloween and Thanksgiving Day; celebrations and parties in a family (birthdays, name days, etc.)
Language skills: uses of the gerund (verb + -ing); verbs + gerund; time sequencers and connectors; WH-questions with prepositions
Vocabulary skills: lifestyle; food; in a restaurant; entertainment
Presentation skills: Holidays and Celebrations
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 1
- Psychology of Teaching – learning methods – identification, definition, application; individual development of a student; social, emotional and cognitive processes involved in learning
Language skills: modal verbs: have to, don’t have to, must, mustn’t, could, would, should; modifiers: a bit, really, etc.; participles as adjectives; reflexive pronouns
Vocabulary skills: travelling; accommodation; directions and places; cardinal points
Presentation skills: Psychology of Teaching
Professional skills: Songs for kids 1
- System of Education in the Czech Republic – stages of education – preschool, primary school, secondary school, university; structure and specification of the preschool education in the Czech Republic; alternative schools and possibilities
Language skills: First Conditional (if + present, will + infinitive); confusing verbs; future time clauses; using some in questions
Vocabulary skills: system of education; school subjects; languages; art and artists; asking for permission
Presentation skills: System of Education in the Czech Republic
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 2
- Teaching English at Preschool – methods and forms suitable for pre-schoolers; songs and nursery rhymes as vital parts of English lessons; importance of correct pronunciation
Language skills: Second Conditional (if + past, would + infinitive); adverbs of manner; keep doing something; question tags
Vocabulary skills: environment; containers; animals and dangerous situations; sports
Presentation skills: Teaching English at Preschool
Professional skills: Songs for kids 2
- Socially Disadvantaged Groups – socially disadvantaged groups – defition and specification; main principles applied in education of socially disadvantaged groups; education strategies and plans to improve the position of socially disadvantaged groups
Language skills: passive voice; word building: noun formation; expressing movement
Vocabulary skills: inventions and inventors; computers and the Internet; housework; tools
Presentation skills: Socially Disadvantaged Groups
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 3
- Extremely Gifted Children – extremely giften children – definition and specification; main principles applied in education of extremely giften children; education strategies and plans to develop the skills and social position of extremely gifted children
Language skills: used to + infinitive; used to + gerund; might; so, neither + auxiliaries; prefixes and suffixes
Vocabulary skills: at work; types of jobs; e-mails
Presentation skills: Extremely Giften Children
Professional skills: Songs for kids 3
- Bilingual and Multilingual Children – bilingual and multilingual children – definition and specification; main principles applied in education of bilingual and multilingual children; education strategies and plans to develop the skills of bilingual and multilingual children
Language skills: reported speech; questions without auxiliaries; linking words; revision of tenses
Vocabulary skills: nature, animals
Presentation skills: Bilingual and Multilingual Children
Professional skills: Pronunciation of complex phonemes 4
- Úvod do studia filozofie a etiky.
- Základní filosofické a etické koncepty, antická a křesťanská etika v kontextu proamerické kultury
- Etika a morálka
- Etika: sociální, aplikovaná, praktická
- Filozofické a etické problémy práce. Práce, volný čas, svátek
- Profesní etika. Profese a konfese. Výdělečná činnost a životní poslání. Prestiž povolání
- Profesní subkultura. Identifikace s povoláním, firmou. Loajalita, věrnost, hrdost
- Sebereflexe a supervize v kontextu etiky
- Zásady vypracování absolventské práce, význam odborné literatury a vědeckých článků, typy dalších zdrojů
- Formální náležitosti absolventské práce
- Literatura a ostatní zdroje – citace, zpracování literatury dle normy
- Plagiátorství – dopad, možnosti kontroly, aktuální a významné kauzy
- Konzultace obsahové stránky práce
- Příprava prezentace absolventské práce – způsoby prezentace, zobrazovací platformy
- Zásady prezentace absolventské práce
- Průběh absolutoria VOŠ, stres a zvládání stresových situací
- Zásady vystupování u absolutoria – tipy, triky
- Hry ve dvojicích, skupinové hry
- Hádanky, pantomima, pohybové hry, hry s přírodninami, dobrodružné hry
- Hry s ekologickou tématikou
- Zásady BOZ
- Vytvoření sborníku her v přírodě
- Druhy pohybových her – hry v místnosti, venku
- Taneční průprava – jednoduché kroky a sestavy
- Zásady BOZ
- Vytvoření sborníku pohybových her a tanečků
- Druhy poruch chování
- Diagnostika poruch chování
- Příčiny poruch chování
- ADHD, ADD
- Způsob práce s dětmi vykazujícími poruchy chování
- Typy pedagogické dokumentace
- K čemu slouží pedagogická dokumentace?
- Vyplňování pedagogické dokumentace, kontrola
- Ochrana osobních údajů
- Tvorba pedagogické dokumentace
Modul Cizí jazyk B – Němčina je vyučován ve dvou po sobě jdoucích obdobích třetího ročníku. Cílem modulů je naučit studenty základy německé gramatiky a konverzace. Každé cvičení je zaměřeno na určité konverzační téma, v rámci kterého jsou studenti obeznámeni rovněž se základními prvky německé gramatiky. Dále si studenti v rámci absolvování modulu zlepší německou slovní zásobu. Vyšší odborná škola rozvíjí spolupráci se zahraničními školami tak, aby studenti mohli formou stáží či výměnných pobytů prohlubovat znalosti cizího jazyka v reálných situacích.
- Vztahy a rodina
- Vzhled a vlastnosti
- Škola, vzdělávání
- Povolání
- Nemoci
- Cestování
- Volný čas
- Telefonování
- Volnočasové aktivity v předškolním věku
- Výuka němčiny v předškolním věku
- Dětské písničky a říkanky I
- Dětské písničky a říkanky II